Ympäristötietoisuus sisustus-, remontointi- ja rakennushankinnoissa nousussa

Kevätaurinko paistaa ja koti näyttää pölyiseltä ja nuhjaantuneelta. Joka vuosi tähän samaan aikaan iskee sisustus- ja remontointihimo, jota täytyy tyydyttää esimerkiksi maalaamalla seiniä uusilla värisävyillä, hankkimalla uusia sisustustyynyjä ja kalustamalla terassi uudella tavalla.

Pohjoismainen ympäristömerkki eli Joutsenmerkki tutki mitkä asiat ratkaisevat kodin sisustus-, remontointi- ja rakennushankinnoissa. Vaikka tuotteiden ympäristövaikutukset ovat harvalle ykköskriteeri ostotilanteessa, 75 % kertoi vähintään joskus suosivansa ympäristöystävällisiä tuotteita. Luku on noussut 5 % kolmessa vuodessa.

Yli 55-vuotiaat ekoimpia

Joutsenmerkin tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisista ekoimpia sisustus-, remontointi- ja rakennushankinnoissa ovat yli 55-vuotiaat. Naiset huomioivat oman näkemyksensä mukaan ostotilanteessa ympäristöasioita useammin kuin miehet.

Kun suomalaiset ostavat sisustus-, remontointi- ja rakennustuotteita, ulkonäkö, hinta, laadukkuus ja käytännöllisyys ovat odotetusti niitä perusteita, joilla ostopäätös yleisimmin tehdään.

Suomalaiset ostavat käytännöllisesti – ja hyvä niin! Ei olisi kovinkaan ekotehokasta ostaa rumaa, huonolaatuista ja huonosti toimivaa tuotetta, koska sellaisten tuotteiden elinkaari on usein valitettavan lyhyt. Myös Joutsenmerkillä on tiukkoja laatuvaatimuksia, joilla pyritään siihen, että parhaimmillaan tuotteet kestävät isältä pojalle.

Kuluttajat kaipaavat lisää ympäristömerkittyjä maaleja

 

ultrat_parasta_puutalolle

Tutkimuksen mukaan kuluttajista 80% valitsee vähintään joskus ympäristömerkityn tuotteen, jos sellainen on saatavilla. Kuluttajat kaipaavat enemmän ympäristömerkittyjä maaleja ja kodinkoneita helpottamaan valintojen tekoa. Naiset nostivat esiin myös kodintekstiilit ja vanhin ikäryhmä rakennuslevyt.

Tikkurilan Ultra-maalit ovat ensimmäinen suomalaisen tuotekehitystyön tuloksena syntynyt ulkomaalien tuoteperhe, jolla on oikeus käyttää Joutsenmerkkiä.

Joutsenmerkki asettaa vaatimuksia muun muassa talomaalin kemialliselle koostumukselle. Maali ei esimerkiksi saa lainkaan sisältää hitaasti hajoavia, biokertyviä ja myrkyllisiä orgaanisia aineita (ns. PBT-yhdisteitä) eikä ftalaatteja. Ei myöskään raskasmetalleja, formaldehydiä, haihtuvia aromaattisia hiilivetyjä eikä bisfenoli-A-yhdisteitä.

Joutsenmerkitty ulkomaali ei myöskään sisällä kemiallisia aineita, jotka on luokiteltu tai jotka voivat vapauttaa aineita, jotka on luokiteltu syöpää aiheuttaviksi, perimää vaurioittaviksi tai lisääntymiselle vaarallisiksi.

Ennen merkin myöntämistä ulkomaalin tulee myös läpäistä säänkestävyyttä mittaavat testit. Sääkokeissa tutkitaan maalikalvon hilseilyä, halkeilua, rakkuloitumista, värin ja kiillon muuttumista, liituamista sekä yleistä ulkonäköä.

Ultra-maalit on kehitetty Suomen vaativaan ilmastoon. Ne hylkivät erittäin hyvin likaa ja vettä ja niillä maalattu pinta pysyy uudennäköisenä pitkään. Polyakrylaattisideaineen ansiosta maalikalvo pysyy joustavana myös pakkassäässä.

Tikkurilan valikoimista löytyy myös muita ympäristömerkittyjä tuotteita. Esimerkiksi vanhoille tutuille sisämaaleille, Jokerille ja Remontti-Ässälle, on Joutsenmerkin lisäksi myönnetty myös EU-ympäristömerkki.

Taidanpa suunnata viikonloppuna maaliostoksille – olohuoneen seinä saa uuden värin Joutsenmerkitystä maalipurkista!

Minna Kinnari
Kirjoittaja on Joutsenmerkin viestintäasiantuntija

Minna-vaakakuva

www.joutsenmerkki.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s